יום שני, 1 בפברואר 2016

הנער מבלוק 66 בבוכנוואלד

בכל בוקר בטרם צאתי לעבודה אני חושבת לעצמי, איזה סיפור אנושי אפגוש היום. לעיתים נדמה לי שכבר שמעתי הכל... אך הסיפורים זורמים וזורמים, בעיקר מתלמידיי ומהמשתתפים בסיורים.
לפני כחודשיים פגשתי בבית נאגלר את נפתלי פירסט. נפתלי יליד סלובקיה. בתקופת המלחמה עבר שורה של מחנות ריכוז, ביניהם את אושוויץ-ברקנאו ובנובמבר 44 הגיע לבוכנוואלד.
איש גבוה, עם עיניים שוחקות, שפנה אליי ושיתף אותי בסיפורו האישי. נשביתי בקסמו, בכוחו ובאופטימיות הקורנים מתוכו, התיידדנו וביקשתי ממנו רשות לשתף בסרט ובסיפור חייו את תלמידיי ואחרים.
הוא מספר:
"...הוכנסנו לצריף ענק, מאוכלס באסירים שהיו בבוכנוולד לפנינו, אנשים מכל הארצות ובגילאים שונים. קיבלנו מקום בדרגש עליון, כלומר, בקומה הרביעית. הצריף עצמו היה אפל והתנאים בו היו קשים ביותר, חסרי תקווה. מצבנו הגופני היה כבר מאוד ירוד, אני הייתי כבר מאוד חלש וחולה. לשמואל אחי קפאו האצבעות ברגל. אוכל כמעט לא היה והגניבות בין האסירים היו בלתי .תולבסנ
לאחר תקופה מצאנו עצמנו, אחי ואני, בבלוק 66 אשר כונה "בלוק הילדים". הבלוק היה ממוקם בקצה המחנה ועליו השגיח איש מטעם הגרמנים ששמו היה קלינה..."

בכל פעם אני נדהמת מחדש מההשלכות של מלחמת העולם השנייה והשואה, מהדהוד הבלתי פוסק אל ימינו אנו, מהרלוונטיות של הימים ההם ליומיום העכשווי ובעיקר מכוחם של השורדים לקום מחדש, להחליט שהם בוחרים בחיים ולחיות אותם.
אני מזמינה אתכם לצפות בסרט יוצא דופן באיכותו, מרתק בתוכנו ונוגע ללב, הפורש בפנינו את חוסר הסיכוי אל מול הרוע, ומנגד את טוב הלב והאומץ שניצחו כנגד כל הסיכויים.

כיצד שרד? מי הושיט לו יד בתוך התופת? מהיכן שאב את הכוחות לבנות את עתידו?
סרט "הנער מבלוק 66 בבוכנוואלד" יוקרן ביום רביעי, ה-3.2.2016 בשעה 19:30 בקיבוץ מזרע. לסרט תוקדם הרצאה שלי בת חצי שעה על מציאות המוות של בוכנוואלד, אחר כך נצפה בסרט ולסיום נפתלי יענה על שאלות.
אין לפנינו עוד שנים רבות בהן נוכל לשמוע עדויות ממקור ראשון.

חובה לראות – לא להחמיץ.

הקרנה אחת בלבד


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה