יום חמישי, 28 בינואר 2016

איך הכרתי את פרנצ'סקו לוטורו?

בקיץ האחרון הוצאתי יחד עם ד"ר אמנון שמושקוביץ שני סיורים לימודיים מרומא דרומה.
במהלך הסיור נפגשנו עם אנשים מקומיים, כל אחד מרתק בתחומו, שאפשרו לנו להתקרב ולהכיר את הפנים השונות של איטליה ואת הסיפור היהודי השזור בתולדותיה.
כך הכרנו את פרנצ'סקו לוטורו.
פרנצ'סקו, כיום בן 52, כבר בהיותו בן 15 הרגיש שהוא שונה, אחר. אולי הוא בכלל יהודי.
כששאלתי את פרנצ'סקו ממה זה נבע קשה היה לו לשים את האצבע על אירוע מיוחד שהוביל אותו להכרה הזו ואמר 'זה משהו שסיפרה לי הנשמה שלי'. פרצ'סקו הוסיף, שכששיתף את חברו במחשבותיו גילה שגם הוא חושד ששורשיו יהודיים. כך החלה להיווצר קבוצה קטנה של נערים הנמצאים בתהליך התבגרותם, החובקת סוד גדול.
את ההורים הם לא שיתפו.
משבגר פרנצ'סקו הוא גילה כי סב סבו אכן היה יהודי אדוק- היהודי האחרון במשפחה. בנו בחר להתנצר ומאז כולם גדלו והתחנכו כקאתולים.
פרנצ'סקו בחר לחזור לשורשיו, עבר גיור, נשא אישה שגם היא מצאצאי האנוסים.
מלבד סיפורו האישי הנוגע ללב, פרנצ'סקו הוא איש יוצא דופן בתחום עיסוקו.
פרנצ'סקו מוסיקולוג במקצועו שמשנת 1989 חוקר את המוסיקה שנוצרה, נכתבה והושרה במחנות הריכוז ובגטאות. 'המוסיקה היא חלון לנשמת האדם, יש בכוחה לאפשר לנו לחדור אל נבכי נפשם של אסירים שהתמודדו יומיום עם המוות', הוא אומר.
פרנצ'סקו הגיע לישראל לרגל יום השואה הבין לאומי על מנת לנצח על התזמורת הקאמרית בטקס החגיגי.
לראשונה, תנגן התזמורות יצירות עלומות שנכתבו במרתפים, בעליות הגג, על פיסות של נייר טואלט, ועל קרעי דפים בתקופת השואה. חלקן נקברו בחשאי ונמצאו לאחר המלחמה, הרוב ככל הנראה אבד וחלקם מעולם לא נכתבו, אלא רק נלמדו ושוננו על ידי הקורבנות שנשבעו שאם ישרדו, תשרוד גם היצירה שהיא יד זיכרון.
פרנצ'סקו נוסע בכל העולם ומחפש את היצירות האבודות. הוא אסף כבר אלפי קטעים ויחד איתם אלפי מסמכים וסיפורים אישיים. הוא היחיד בעולם שעורך מחקר בסדר גודל שכזה- מחקר חובק עולם.
כרגע עושים עליו סרט שיתורגם לשפות רבות ויצא לאקרנים באפריל הקרוב. הוא מרואיין ברשתות טלוויזיה ומרצה באוניברסיטאות שונות על ממצאיו כשהוא מלווה הכל בנגינה.
איש צנוע מיוחד.
השבוע נפגשנו אמנון ואני עם פרנצ'סקו. הפגישה הייתה מרתקת ושוחחנו במשך שעות על יהדות, על מוסיקה ועל עבודתו, בה הוא רואה שליחות.
בעוד שבועיים ניפגש באיטליה לרגל כנס שד"ר אמנון שמושקוביץ ואני בנינו. הכנס יעסוק בשואה וסולידריות וישתתפו בו נציגים ממחלקת החינוך והתקשורת בוותיקן, נציגים מהאוניברסיטאות, ראשי ערים ועוד. בכנס פרנצ'סקו יציג חלק ממצאיו .
בשנה הבאה שנינו מתכננים להרים ערב משותף בארץ בו ינגן פרנצ'סקו חלק מהיצירות ואני אספר את הסיפורים מאחוריהם. מבטיחה לשתף בהמשך.

בסיוריי בדרום אנחנו נפגשים עם צאצאי האנוסים ומעניין לראות איך כל אחד מהם תווה את דרכו המיוחדת לעולם היהודי...


תגובה 1:

  1. כל מבצע להנצחת האנשים בשואה מבורך באשר הוא, במיוחד כשמדובר באדם כל כך מיוחד ובפעילות כל כך מענינת שאכן כמו שאמרו חלק מהשורדים זו אכן הנצחה ראויה.
    מיכל קליבנר

    השבמחק